октобар 13, 2004
Da se odmah razumemo: otvoreni kišobran uopšte nije bezopasna stvar. Nimalo naivna. Napada brzinom zmije otrovnice, obara poput metka. Kiša je bila krajnje podmukla i ja sam sa rukama u džepovima fotografisao mokre zgrade, mokre ulice, upirao pogled okolo, dalje od ljudi čudno uvučenih u svoje kapute, kao da nešto kriju. Voleo sam da mi sitne kapi rose lice, voleo sam tu čudnu sućut dok se ritualno prelazila ulica, kao da dana uopšte nije ni bilo. Automobili su vzali pored nas, nanoseći talase na obalu. A to što si ti zvrndavo cupkala na trotoaru preko puta Doma Omladine, mokre noge, plitke cipele, krajnje jednostavne, a opet tako crne; trebala bi da se makneš malo unazad klepiće te neka budala, budalo nijedna, mislio sam; a to što si nestrpljivo skakutala da bi crveno brže pretvorila u zeleno, kao da će koncert Blok auta počneti ravno u 10, tačno na vreme. Kao da će početi tvojom omiljenom pesmom, njih koje ja nisam odmah mogao, nisam odmah, mogao nisam. Zeleno svetlo me je opaučilo kišobranom posred lica, u pizdu materinu, okrenuh se ka njoj ne uspevajući da odglumim ljutinu, kezio sam se kao kiklop, moj izraz je bio nešto između bolnog grča i pokušaja da se nasmejem, nije mi se to svidelo, no šta sam mogao, koncert je trebao da počne, kud krenuh, trebalo je ostati kod kuće, u stanu su kišobrani mnogo pitomiji, domaći, mirni i tihi kišobrani, nasuprot onih koji bleje po gradu i napadaju poštene građane.
октобар 10, 2004
Skulptura na vešalima
Stevo OSTOJIĆ 08.05.2004, 19:17:47
Od stalnog dopisnika
U ZEMLJI duge tradicije u pogledu prezentovanja avangardnih inovacija, koja ugošćuje Bijenale u Veneciji i druge likovne manifestacije savremenih tendencija, činilo se da malo koja izložba više može da šokira javnost svojim eksponatima. Mauricio Katelan, u svetu čuveni italijanski umetnik, čija su dela dostigla visoku cenu i na tržištu, pokazao je sada da novim likovnom idejama i eksperimentima nema ni granica ni kraja.
Posluživši se starim, vekovnim hrastom na trgu 24. maj u Milanu kao vešalima, Katelan je o njegove grane obesio trojicu dečaka minuciozno izrađenih od plastike, sa otvorenim očima, da izgledaju kao živi i to svoje "umetničko delo" nazvao antiratnom instalacijom. Nakon što su mu prvi gledaoci, Katelanovi mnogobrojni studenti sa poznate Umetničke akademije oduševljenim aplauzima iskazali svoje divljenje, iznenađeni, štaviše šokirani prolaznici na ovom veoma prometnom mestu, Porta Tičineze, urlali su od besa i gneva.
Dva dana trajale su žestoke debate, koje su podelile političare. Autor instalacije branio se od mnogobrojnih javnih napada u medijima i na forumima, izjavljujući da njegovo ostvarenje predstavlja "ozbiljno upozorenje protiv nasilja koje će naši sinovi znati da ocene".
- Ovaj moj rad izaziva raspravu, a to je i jedna od uloga umetnosti, ako se ova antiratna instalacija nekome ne dopada - neka je ne gleda! - bio je izričit kreator izložbe skandala.
Iza Katelana i njegovog dela stao je i gradonačelnik Milana Albertini, kome nisu smetale oštro suprotstavljene pozicije između prihvatanja i drastičnog odbijanja jedne "umetničke provokacije". Ali, ni to nije pomoglo. Najogorčeniji protivnik ove šokantne skulpture, izvesni Franko de Bernardo (42), odlučio je da demolira Katelanovo "delo protiv nasilja": pomoću lestivca popeo se na hrast i uspeo da otrgne dva lutka, a kada je pokušao da se dokopa i trećeg, okliznuo se i pao sa visine od sedam metara, pa sada leži povređen u bolnici. Trećeg "dečaka" oslobodili su od vešala vatrogasci u Milanu.
Tim nasilnim činom ove antiratne izložbe nije završena javna prezentacija instalacije Mauricija Katelana, kojeg u Italiji zovu "naslenikom Endija Vorhola". Očekuje se da će ovih dana biti otvorena na drugom mestu. Možda će biti, ovoga puta, uslišen glas sa strane koji ukazuje na neophodnost da ovakve provokatine instalacije, ipak, budu prikazane u zatvorenim prostorima (muzejima na primer), a ne na saobraćajno visokofrekventnim javnim mestima.
http://www.novosti.co.yu/vest.php?vest=27938&rubrika=Kultura
Od stalnog dopisnika
U ZEMLJI duge tradicije u pogledu prezentovanja avangardnih inovacija, koja ugošćuje Bijenale u Veneciji i druge likovne manifestacije savremenih tendencija, činilo se da malo koja izložba više može da šokira javnost svojim eksponatima. Mauricio Katelan, u svetu čuveni italijanski umetnik, čija su dela dostigla visoku cenu i na tržištu, pokazao je sada da novim likovnom idejama i eksperimentima nema ni granica ni kraja.
Posluživši se starim, vekovnim hrastom na trgu 24. maj u Milanu kao vešalima, Katelan je o njegove grane obesio trojicu dečaka minuciozno izrađenih od plastike, sa otvorenim očima, da izgledaju kao živi i to svoje "umetničko delo" nazvao antiratnom instalacijom. Nakon što su mu prvi gledaoci, Katelanovi mnogobrojni studenti sa poznate Umetničke akademije oduševljenim aplauzima iskazali svoje divljenje, iznenađeni, štaviše šokirani prolaznici na ovom veoma prometnom mestu, Porta Tičineze, urlali su od besa i gneva.
Dva dana trajale su žestoke debate, koje su podelile političare. Autor instalacije branio se od mnogobrojnih javnih napada u medijima i na forumima, izjavljujući da njegovo ostvarenje predstavlja "ozbiljno upozorenje protiv nasilja koje će naši sinovi znati da ocene".
- Ovaj moj rad izaziva raspravu, a to je i jedna od uloga umetnosti, ako se ova antiratna instalacija nekome ne dopada - neka je ne gleda! - bio je izričit kreator izložbe skandala.
Iza Katelana i njegovog dela stao je i gradonačelnik Milana Albertini, kome nisu smetale oštro suprotstavljene pozicije između prihvatanja i drastičnog odbijanja jedne "umetničke provokacije". Ali, ni to nije pomoglo. Najogorčeniji protivnik ove šokantne skulpture, izvesni Franko de Bernardo (42), odlučio je da demolira Katelanovo "delo protiv nasilja": pomoću lestivca popeo se na hrast i uspeo da otrgne dva lutka, a kada je pokušao da se dokopa i trećeg, okliznuo se i pao sa visine od sedam metara, pa sada leži povređen u bolnici. Trećeg "dečaka" oslobodili su od vešala vatrogasci u Milanu.
Tim nasilnim činom ove antiratne izložbe nije završena javna prezentacija instalacije Mauricija Katelana, kojeg u Italiji zovu "naslenikom Endija Vorhola". Očekuje se da će ovih dana biti otvorena na drugom mestu. Možda će biti, ovoga puta, uslišen glas sa strane koji ukazuje na neophodnost da ovakve provokatine instalacije, ipak, budu prikazane u zatvorenim prostorima (muzejima na primer), a ne na saobraćajno visokofrekventnim javnim mestima.
http://www.novosti.co.yu/vest.php?vest=27938&rubrika=Kultura
Пријавите се на:
Постови (Atom)